Prijevare putem poruka – Predstavljanje kao član obitelji

Prevaranti sve češće koriste komunikacijske aplikacije poput SMS-a, WhatsAppa i Vibera kako bi se lažno predstavili kao član obitelji ili bliska osoba koja se nalazi u hitnoj situaciji i traži financijsku pomoć. Ova vrsta prijevare oslanja se na izazivanje osjećaja panike i povjerenja, s ciljem da žrtva što brže pošalje novac.

 

KAKO IZGLEDA PRIJEVARA?

  1. Lažna poruka s nepoznatog broja
    Prevarant kontaktira osobu, predstavljajući se kao član obitelji (npr. sin, kćer, rođak) s novog broja, navodeći da mu je ukraden ili izgubljen mobitel te da hitno treba pomoć.

  2. Zahtjev za komunikacijom putem aplikacija
    Traži da se novi broj spremi u kontakte i nastavlja komunikaciju preko WhatsAppa, Vibera ili sličnih aplikacijA.

  3. Stvaranje osjećaja hitnosti
    Prevarant tvrdi da se nalazi u velikim problemima – izgubljena kartica, nemogućnost pristupa računu, potreba za brzom uplatom kredita ili pokrivanjem troška.

  4. Upute za uplatu
    Žrtvi se daje IBAN broj „prijatelja“ ili „poznanika“ na koji treba uplatiti novac, a račun je najčešće otvoren u inozemstvu. Nakon prve uplate često slijedi zahtjev za još sredstava uz obrazloženje da prethodna uplata nije stigla.

 

KAKO SE ZAŠTITITI?

  • Uvijek nazovite osobu s kojom mislite da komunicirate, koristeći broj koji već imate u kontaktima.

  • Nemojte se oslanjati na porukerazgovarajte glasovno kako biste se uvjerili u identitet osobe.

  • Ne donosite ishitrene odluke i ne šaljite novac dok ne potvrdite identitet pošiljatelja.

  • Ako posumnjate u prijevaru, odmah kontaktirajte svoju banku i prijavite slučaj.